dinsdag 22 juli 2014

Alweer een dag in New York, Brooklyn Bridge, Ground Zero en Vrijheidsbeeld.

Na gisteravond als een blok in slaap te zijn gevallen vanmorgen toch weer ruim voor de wekker ( half 7 ) wakker. Ach lekker douchen en op pad dachten we........ Toine stond in de douche en die begint me toch te mopperen..... Ja hoor t water was steenkoud !!!!!!!! Dus even een belletje naar beneden en t bleek een probleem in heel het hotel te zijn en er werd aan gewerkt. Oke.... niet handig maar we doen er niks aan. Dus eerst maar even eten en dan n nieuwe douche poging. Dit ging wel al was t water niet heel warm en ook maar een zacht straaltje. Om 9.00 uur stonden we weer beneden in de lobby om op pad te gaan. Daar liepen we eerst nog een gezin tegen het lijf waar we voor zaten op onze vlucht hierheen. Beide geen idee dat we in hetzelfde hotel verbleven. Zij hadden het programma precies andersom dus even wat tips uitgewisseld en toen zijn we echt gegaan.

Onze plannen waren om te voet naar Lower Manhattan te gaan en we zien vanzelf wat er op ons pad komt onderweg. We wisten dat dit een flinke tippel zou zijn en zeker na onze dag van gisteren. We zijn Broadway opgegaan en kwamen al vrij snel langs het Flatiron Building. Dit is de eerste wolkenkrabber van New York en erg herkenbaar aan zijn 3 - hoekige vorm !!

Het was vandaag voor ons te merken dat het een normale werkdag was want het was al vroeg druk op straat en zeker de route de wij vandaag hadden. Via Union Square zijn we door Little Italy en China Town gelopen. We vonden dit niet echt heel bijzonder, eerder vies en grauw. Dit vieze is ons vandaag wel meer opgevallen en ook zeker de stoom die uit de diverse putten omhoog kwam was erg smerig. ( warme riool lucht ).

Omdat we merkten dat het gene we eigenlijk in gedachte hadden niet haalbaar was qua fysieke gesteldheid en tijd hebben we de boel een beetje gewijzigd en zijn we via Broadway naar de Brooklyn Bridge gelopen. Wat een gekrioel van mensen is het hier zeg !!!! Maar het was zeker de moeite waard om de tocht naar boven te maken. Wat een mooie uitzichten heb je hier en wat is die brug imposant !! ( ook hier wel weer veel werk in uitvoering )

Eenmaal weer beneden hebben we daar op een pleintje bij City Hall wat zitten eten en naar al de mensen gekeken die langs komen rennen en vliegen. We hadden om 14.00 uur tickets voor The Ground Zero Tour. Dus hier liepen we alvast naar toe. In eerste instantie liepen we in de mensen massa mee en stonden we ineens bij de Watervallen waar de torens gestaan hebben. Hier wordt je wel even stil van.......... Het bleek alleen dat we voor de tour die wij besproken hadden we een klein stukje terug moesten dus dat meteen gedaan. Daar aangekomen verliep alles soepel en konden we eerst daar wat rond kijken en dan zou om 2 uur de tour van start gaan. Wat we daar zagen was enorm indrukwekkend. Ook bij diverse dingen die we zagen Demi uitleg gegeven want ze wist er natuurlijk wel van maar niet zoals het daar te zien was. Toen de tour begon kregen we allemaal een oortje en zo was de gids prima te verstaan. We zijn eigenlijk meteen weer richting de watervallen gelopen en daar heeft hij vele verhalen verteld. Ook een stukje terug in de geschiedenis over de aanslag van 1993 in de parkeerkelder stond hij stil ....... Maar wat voor ons de meeste indruk heeft gemaakt is wel dat onze gids zelf een overlevende was van beide aanslagen en dus alles uit eigen belevenis kon vertellen hoe hij deze dagen heeft ervaren. Wat die mensen gezien hebben daar is echt niet te bevatten en ja om nu te zeggen dat het mooi is ...... Nee dat is niet het goede woord ....... Het was een zeer imponerende Tour die we niet hadden willen missen. Er word daar zeer respectvol om gegaan met alles rondom het gebeuren 9/11 en dat verwacht men ook van de bezoekers die er nu in grote getale komen.
Voor ons een bezoek om nooit meer te vergeten !!!

Wat daar dan wel weer super is om te zien was de Freedom Tower. Dit is de eerste toren die er weer staat na de ramp !!! Een geweldige toren om te zien. Ook werd er in de tour verteld hoe hier weer over nagedacht is om als zoiets weer gebeurd ( wat ze natuurlijk niet hopen ) de schade enigszins te beperken. Zoals extra water reservoirs tussen de verdiepingen, sterkere materialen en ga zo maar door. Dus echt een kunstwerk wat er afgeleverd is !! ( ook hebben de de uiteindelijke plaatjes gezien hoe dit alles over enkele jaren weer moet zijn en er wordt nu volop aan gewerkt ).

Na hier alle indrukken opgedaan te hebben was er nog 1 ding dat we erg graag wilde zien....... Het Vrijheidsbeeld !!! Dus op pad maar weer. Dit hebben we gedaan via het Financial District / Wall Street. We zijn helemaal doorgelopen tot het uiterste puntje om met The Ferry naar Staten Island te gaan. Dan kom je onderweg langs t Vrijheidsbeeld. Deze ferry gaat om de 20 minuten van Manhattan naar Staten Island. Het is een kosteloze voorziening dus ja van zoiets maak je dan graag gebruik. Onderweg mooie beelden van Het Vrijheidsbeeld en The Skyline kunnen vastleggen. Daar aangekomen.... snel doorlopen en meteen met dezelfde ferry weer terug...... Hihihihihi !!

Aangezien onze voetjes ook na deze dag weer zeer pijnlijk waren en we het dus niet zagen zitten om heel het stuk weer terug te lopen besloten we om de metro te pakken. Dit was een fluitje van een cent en binnen 20 minuutjes stonden we weer in de buurt van ons hotel. Wel nog even op zoek naar iets te eten..... Dit werd hetzelfde restaurant als zaterdagavond want dit was prima bevallen en mooi dichtbij. Zit onder het Empire State Building.

Nu was het op naar het hotel en was er weer een dag voorbij. Wel natuurlijk dit blog nog even maken want morgen staan er echt weer andere dingen op de planning. Ondertussen dat ik aan het typen ben is Demi alweer in slaap gevallen en volgen wij haar ook zo. Het was weer een mooie dag in deze wereld stad.

Oh ja wat voor ons de opvallendste dingen zijn: iedereen van jong tot oud is bezig met een telefoon of tablet, De vieze luchten die er met de stoom uit de putdeksels omhoog komt en ook het aantal "zwervers" dat langs de weg ligt te slapen of zit te bedelen. Dingen die voor ons in deze mate totaal vreemd zijn.
Demi vind t soms maar eng en loopt er met n boog omheen of pakt heel stiekem onze hand even vast, hihi.

Voor nu zeggen we welterusten vanuit deze mooie stad en tot morgen weer !!

1. Ook weer een super dag. Ground zero en Liberty State building zijn erg indrukwekkend om te zien. Mooie foto's hoor.

Veel plezier morgen.

2. Wat een leuke dag hebben jullie gehad en wat een leuke foto's! Ground Zero heeft op ons ook enorm veel indruk gemaakt, vooral de stilte die er heerst bezorgde ons kippenvel! Veel plezier verder!!

3. Wat mij opvalt is dat heel veel dingen die in New York zijn ook in San Francisco zijn , zoals Union Square, little Italy, Chinatown , die rokende putdeksels, zwervers, grappig! Maar wat indrukwekkend zeg, ja daar moeten wij ook nog een keer naar toe! Heel gaaf, geniet ze nog verder! Wel iets minder dat koude water, maar ben je wel gelijk goed wakker!

4. Weer een heerlijke volle dag met veel indrukken top hoor mooie foto's ook.